KOOP NIETS! | Internationale Niet-Winkeldag |
De samba-band heeft het hele gebeuren een fantastische sfeer gegeven, en de koop-guru leidde haar volgelingen tot het vinden van het geluk: door te kopen vinden wij pas geluk. Bij de 'volgelingen' zaten ook nog enkele 'rare' mensen, die borden hadden met boodschappen als: 'Geluk is gratis' en Niet meer maar beter. De volgelingen hadden ook nog een 'boodschappen wagen' met gratis 'boodschappen' (geprint op papieren strookjes) zoals: 'koop gerust, maar koop bewust' en 'buitenlands of binnenlands; koop wat vaker tweedehands'.
De volgelingen waren allemaal verkleed. Er was een 'batman' bij die de mensen opriep de wereld te redden. Ook was er een 'scanman' gekleed met een barcode op zijn rug. Verder waren er nog twee mensen die een credit-card doorknip-service verzorgden, alsmede gratis portemon-NEE-stickers om je beurs mee dicht te plakken. En daarnaast hadden we vooral veel koop-gekken en mensen met t-shirts waarop stond: IK HEB ALLES AL.
De hele actie met zijn verschillende onderdelen heeft echt de aandacht getrokken van alle winkelende mensen. Alles was even succesvol. Ons eerste doel was om mensen te attenderen op Niet-Winkeldag. Dat doel hebben we zeker bereikt. Ons tweede doel was om mensen aan het denken te zetten over hun koopgedrag: dat doel hebben we zeker ook bereikt met de 'boodschappen' die we op strookjes papier hadden geprint. Nadien hebben we slechts enkele blaadjes op de grond teruggevonden. Ons derde doel was om enkelingen te overtuigen van ons gelijk. We zullen nooit weten of dit is gelukt, maar er waren zeker mensen die ons gesteund hebben en ons toegejuicht hebben.
De toeschouwers - minstens tweeduizend mensen - reageerden van stom-verbaasd tot positief tot negatief. Eerst dachten zij dat er een samba-band kwam die alleen muziek maakt. De mensen begonnen toen met dansen en vooral glimlachen. Pas toen we wat dichterbij kwamen merkten ze dat het om een betoging ging. Sommige mensen bleven glimlachen, anderen keken ietwat schuldig met de vele plastic tasjes in hun handen en weer anderen die keken toen iets norser dan voorheen.
Al met al was het een perfect geslaagde actie. Door de humoristische aanpak (met een lekker muziekje erbij) voelde het publiek zich niet al te erg aangevallen. Hierdoor denken ze in zichzelf over hun koopgedrag na en worden ze kwaad op zichzelf en niet op de actievoerders.
Menu | Omhoog | KOOP NIETS! | Internationale Niet-Winkeldag |