KOOP NIETS! | Internationale Niet-Winkeldag |
Rond twaalf uur installeerden mensen van Jongeren Milieu Actief een kraampje op het drukste kruispunt van het winkelcentrum. Deze weggeefwinkel bleek zo concurrerend dat de commerciële markt aardig werd verziekt. Via een flyer werd het winkelend publiek bewust gemaakt van de prijs die betaald moet worden voor de overconsumptie in de rijke landen.
Om een uur of twee begon een ander groepje met een 'No Logo parade'. In de Marikenstraat, de Nijmeegse koopgoot, werden (bijna) alle uithangborden voorzien van een alternatieve boodschap. Zo werden de merknamen als Mexx, KLM en Esprit vervangen door 'Koop meer' en 'Geluk = gratis'. De reacties van voorbijgangers varieerden van gematigd enthousiast tot 'hebben jullie niks beters te doen'. De winkeliers waren nog minder blij met de actie. Regelmatig verzochten ze zeer dringend om de vellen papier onmiddellijk te verwijderen: 'als ik over vijf minuten terugkom en hij is niet weg, dan krijg je klappen'.
Het No Logo team liet zich echter niet intimideren en vervolgde zijn triomftocht door het consumptieparadijs. Toen alle borden beneden beplakt waren, werden de laatste vellen op de bovenste verdieping van de winkelstraat vastgemaakt. (...)
Dissonant in de actie was de confrontatie met de boze eigenares van een modezaak, die ondermeer leidde tot het afpakken van een camera van de actievoerders, enkele rake klappen van winkelierszijds, eindeloze discussies, en twee zich geen raad wetende politieagenten. Totale schade: een blauw oog, een kapotte hand, een verbogen brilletje, een beschadigd fototoestel en een verloren schijfje vol foto's.
Verder werd in Nijmegen nog een spandoek opgehangen met de tekst '$top the war, $top consuming'. Daarnaast werden video's vertoond in de etalage van politiek café De Klinker, waaronder een film over proletarisch winkelen door Yomango.
Na afloop werd gezellig nagepraat, al was het met een pakje bladerdeeg op het dikke oog.
Menu | Omhoog | KOOP NIETS! | Internationale Niet-Winkeldag |