Neem 's een konsumptie-snipperdag
Uit Frankrijk komt het initiatief van een 'konsumptie- snipperdag' ('Consumers Holiday'). Het idee is simpel: een dag per maand, bijvoorbeeld de eerste van elke maand, niet winkelen, de auto laten staan, geen tv kijken, niet achter de computer zitten of telefoneren en spaarzaam zijn met gas, water en elektriciteit. De initiatiefnemers zien de dag niet als een staking, boykot of offer. Integendeel! Ze ervaren de dag als een echte vrije dag. Hun motivatie: ,,De overkonsumptie doet onze kasten uitpuilen, voegt onnodige kilo's aan ons gewicht toe, berooft ons van kostbare tijd en perst langzaam de meeste menselijke waarden uit ons leven. En wat nog het ergste is, het laat de meesten van ons verdoofd achter zonder dat we ons daar bewust van zijn''. Ze willen een persoonlijk signaal afgeven en een vrolijke individuele daad stellen voor zichzelf, hun gezinnen en vrienden en voor de wereld als geheel. En ze gebruiken de dag om een voorbeeld te stellen voor jongeren en anderen die een sterker en beter voorbeeld nodig hebben dan de rolmodellen die ons nu worden voorgespiegeld.
Leuke dingen doen
De dag is een soort 'oefening in zelfbeperking': de deelnemers leggen zichzelf vrijwillig een beperking op van nutteloze of overbodige konsumptie, bijvoorbeeld van energie, voeding, kleding, entertainment, speelgoed en apparaten. De bespaarde tijd gebruiken ze om leuke dingen te doen met hun gezin, vrienden en buren. Om gesprekken te voeren, spelletjes te doen, te lezen of voor te lezen en voor al die andere leuke dingen waar ze op andere dagen geen tijd voor hebben.
Consumer Holiday, C/o Shakespeare, 155 Rue Carreterie, F-84000 Avignon, France. Fax: (+)33-90 27 17 07. E-mail [email protected].
Steun de kampagne rond de Niet-Winkeldag!
Giro 753665 van Omslag in Sint-Michielsgestel.
menu | dDH