[Menu] [dDH]

Minder, da's veel beter!

De Canadees Ted Dave zette een nieuwe trend in, toen hij in 1992 de eerste Buy Nothing Day uitriep. ,,Als de klant koning is, dan kan ik als koning besluiten om 'nee' te zeggen'', zo redeneerde hij.

Duizenden mensen, verpreid over de hele wereld, hebben op die gedachte voortgebouwd. In de Verenigde Staten, Australië, Nieuw- Zeeland en steeds meer Europese landen wordt Niet-Winkeldag gevierd.
De Niet-Winkeldag is een symbool voor een nieuwe trend: minder en beter. Niet steeds maar nieuwe spullen blijven kopen en de oude weggooien, maar duurzame dingen aanschaffen, die gerepareerd kunnen worden. Genieten van wat je hebt, in plaats van treuren om wat je nog niet hebt.
En daarbij ook vaker de vraag stellen waarvoor al die spullen dienen. In plaats van 'ik heb er keihard voor gewerkt, dus ik heb recht op leuke dingen', kun je er ook voor kiezen wat korter te gaan werken. Zo komt er ruimte voor andere leuke dingen, die geen geld kosten, maar tijd.
Onderzoek in Amerika wees uit, dat ouders gemiddeld veel meer tijd week besteden aan winkelen dan aan hun kinderen. Hoe zou dat in Nederland liggen? En het is de vraag of die Amerikaanse ouders zich bewust zijn van hun tijdsbesteding. Is winkelen werkelijk belangrijker dan kinderen?

De Niet-Winkeldagkampagne is een vrolijke, optimistische kampagne. Maar de ondertoon is serieus. De over-konsumptie in het rijke deel van de wereld gaat ten koste van het milieu en een eerlijke verdeling op wereldschaal. Wie konsumindert, realiseert zich dat. Maar dat betekent niet je steeds loopt te denken aan wereldproblemen. Want konsuminderen is gewoon leuk. Als je er eenmaal aan begint, gaat het daarna vanzelf.

De Buy Nothing-Day kampagne begon in Canada, als een min of meer persoonlijk initiatief reklamemaker Ted Dave. Hij riep voor zich zelf een Buy Nothing Day uit, als protest tegen de konsumptiemaatschappij. Zijn initiatief werd spoedig overgenomen door allerlei organisaties. En nu, zeven jaar later, kunnen we spreken van wereldwijde kampagne, die zich jaar na jaar verder uitbreidt. Dit jaar wordt Buy Nothing Day in minstens vijftien landen gevierd: Australië, België, Canada, Duitsland, Finland, Frankrijk, Groot-Brittannië, Nederland, Nieuw-Zeeland, Noord- Ierland, Noorwegen, Polen, Slovenië, de Verenigde Staten en Zweden. En overal werken ook de media volop mee om het maatschappelijk draagvlak te vergroten voor een leuker leven met minder spullen.


Steun de kampagne rond de Niet-Winkeldag!
Giro 753665 van Omslag in Sint-Michielsgestel.


menu | dDH