[Menu]  [dDH]

Niet-Winkeldag 1998:
Niet-Winkeldag oogst veel positieve respons
Media nemen 'konsuminderdag' nu serieuzer


P E R S B E R I C H T

SINT-MICHIELSGESTEL, 28 november 1998 - De aktivisten die zaterdag de straat op gingen in minstens 21 plaatsen in Nederland om de Internationale Niet-Winkeldag te vieren, hebben heel veel positieve respons gekregen. Ook de media nemen de 'Konsuminderdag' serieuzer, die internationaal voor de zevende keer plaatsvond.

Medewerkers van Omslag konkluderen dit na een telefonische inventarisatie van alle reakties van de plaatselijke groepen. Het publiek bleek veelal op de een of andere manier al te hebben gehoord over de Niet-Winkeldag. Verreweg de meeste mensen die op straat werden aangesproken tijdens een van de vele akties, bleken de bedoeling van de dag goed te begrijpen.

De niet-winkelaars ondervonden overal veel bijval en sympathie. Alleen in Rotterdam leidde het inrichten van een koopvrije zone op het Eendrachtsplein tot wrevel bij enkele middenstanders. De ingeroepen politie zag echter geen aanleiding tot ingrijpen, temeer omdat de aktivisten over de benodigde vergunningen bleken te beschikken.

Aan de akties namen aktivisten van diverse pluimage deel: leden van milieu- en ontwikkelingsorganisaties, jongeren, politieke partijen, wereldwinkels, kringloopwinkels, eko-teams, lokale ruilhandelskringen ('LETS'-systemen), een bewonersvereniging en zelfs enkele winkeliers.

Ook internationaal heeft Buy Nothing Day zich opnieuw uitgebreid. Dit jaar waren er aktiviteiten in vijftien landen. Naast Australie, Canada, Groot-Brittannie, Nederland, Nieuw-Zeeland, de Verenigde Staten, Noorwegen, Polen, Slovenie en Noord-Ierland, waar de dag al langer wordt gevierd, waren er in 1998 ook akties in Belgie, Duitsland, Finland, Frankrijk en Oostenrijk.

De Niet-Winkeldag is een internationale dag met een sterk symbolisch karakter. In een toenemend aantal 'rijke' landen wordt op allerlei verschillende manieren op vrolijke en ludieke wijze aandacht gevraagd voor de gevolgen van de konsumptie-maatschappij.

De kampagne wijst op de gevolgen van de westerse overkonsumptie voor het milieu, voor het menselijk welzijn en voor de verdeling van de aardse rijkdommen. Het Human Development Report 1998, dat in september in Den Haag werd gepresenteerd door de UNDP (een ontwikkelingsorganisatie van de Verenigde Naties) toont aan dat een kleine minderheid (20 procent van de wereldbevolking) 86 procent van alle konsumptie voor zijn rekening neemt. Dit rijkste deel van de wereld veroorzaakt ook het meeste afval.

De Niet-Winkeldag is bedoeld om konsumenten een dag per jaar vrij te stellen van de druk om steeds meer te moeten konsumeren.

De Niet-Winkeldag heeft zijn oorsprong in Canada, waar de dag in 1992 begon als een strikt persoonlijke aktie van Ted Dave. Het idee sprak erg veel mensen aan. Sindsdien is Buy Nothing Day een jaarlijks terugkerend evenement.

Omslag, Werkplaats voor Duurzame Ontwikkeling, introduceerde de Niet-Winkeldag in 1995 in Nederland.







Noten voor de redaktie: 





Meer weten? Bel Omslag, 073-5941622 of 030-2730100 


(Dick Verheul, Marta Resink) 


Voor het laatste nieuws: koopniets.nl 



menu | dDH