Menu| Archief 2001
KOOP NIETS!    Internationale Niet-Winkeldag

Leidse Niet-Winkelaars net op tijd met anti-hebzucht-pillen

,,Ze was er heel erg aan toe aan om weer eens lekker veel te kopen''

LEIDEN, 24 november 2001 - Vijf Niet-Winkelaars waren zaterdag drie uur lang te vinden in de Leidse binnenstad. Op een bakfiets voerden zij een groot reclamebord mee voor het product NIETS. Verder waren er ballonnen, cadeautjes (tweedehands boeken), Consuminderkranten en antigenen tegen hebzucht.

Door

De Niet-Winkeldag in Leiden stond voor een groot deel in het teken van de bouwplannen voor een luxe winkelcentrum aan de Aalmarkt, midden in het oude hart van de stad. We verzamelden 220 handtekeningen waarmee een verzoek voor een referendum wordt ingediend bij de gemeenteraad.

De mensen die naar de bakfiets toekwamen reageerden positief, leuke gesprekken gehad. Ook waren er jonge mensen die extra Consuminderkranten wilden hebben om aan vrienden te geven. Ze vonden het prima dat we de kranten van vorig jaar aan het opmaken waren. Dat overbodige luxe winkelcentrum was het belangrijkste onderwerp van gesprek.

Een vrouw die het net begon op te geven om altijd maar bewust te consuminderen (ze was er heel erg aan toe aan om weer eens lekker veel te kopen, vertelde ze) heb ik gewezen op de Wereldwinkel, Weggeefwinkel en de Terre de Hommes-winkel. Dat sprak haar wel aan.

Toen heb ik haar ook nog een anti-hebzucht pil gegeven. Ze wilde eerst weten wat daar precies in zat en toen het EKO droppen bleken te zijn heeft ze er een heel bewust genomen en ze hoopte dat het zou helpen.

Voor die vrouw stonden we op het juiste moment op de juiste plaats, ze was blij een groep gelijkgestemden tegen te komen en ging er weer tegenaan, met het consuminderen dus.

Een man met twee kleine kinderen die heel erg naar de ballonnen lonkten, vond het erg grappig om met die KOOP-NIETS-ballonnen door een drukke winkelstraat te lopen. Hij vond het humor en wilde een Consuminderkrant voor thuis.

Er was een meisje die vertelde dat ze via de tv over de Niet-Winkeldag had gehoord. Ze was speciaal naar de kraam was gekomen voor de Consuminderkrant.

We hadden vooraf interviews bij RTL4, een interview met de lokale radiozender Holland Centraal en met reedio Koekoeroe. Ook een huis-aan-huis blad heeft geschreven over het referendum en over de actie op Niet-Winkeldag. Ter plaatse kwam een correspondente van een huis-aan-huis krant voor een interview. Het Leidsch Dagblad heeft zich weer een niet laten zien.

Ik ben moe maar voldaan. Benieuwd naar de krantenberichten en naar de ervaringen van anderen. Wel veel minder aandacht dan vorig jaar heb ik het idee, maar dat komt natuurlijk ook doordat die verdomde oorlog onze tijd in beslag neemt! Ik kreeg wel de indruk dat meer mensen van deze dag gehoord hebben.

Natuurlijk gaan we volgend jaar weer de straat op. Voorlopig is er nog geen winkel die de deur dicht heeft gehouden! Het voorbeeld van de autoloze dag verdient navolging. De winkels zouden mee moeten doen en de deur één zaterdag per jaar dicht houden.


KOOP NIETS!

Een nieuw product verovert de markt: het product NIETS! Er is veel vraag naar NIETS. Miljoenen Nederlanders hebben NIETS nodig! Het nieuwe product is nu verkrijgbaar voor een aantrekkelijke prijs: je krijgt NIETS voor niets. De toepassingsmogelijkheden zijn legio. NIETS geeft ruimte in huis, vraagt geen onderhoud, hoeft niet verzekerd te worden en verbruikt geen energie. Het geeft zelfs energie, want voor NIETS gaat de zon op! NIETS is beter. Koop NIETS!

Menu|
Omhoog

KOOP NIETS!    Internationale Niet-Winkeldag