KOOP NIETS! | Internationale Niet-Winkeldag |
koopniets.nl en de Niet-Winkeldag-mailinglist in contact met Niet-Winkelaars die dezelfde . actie een jaar tevoren hadden georganiseerd. Zo. konden ideeën en materialen makkelijk hergebruikt worden.
Utrechtse enquête: winkelen steeds minder leuk
Utrecht, 23 november 2002 - Een week voor de Niet-Winkeldag trok een bonte stoet actievoerders verkleed als verplegers, verpleegsters en chirurgen door het centrum van Utrecht om het winkelende publiek te genezen van hun koopziekte. Zij deelden pilletjes uit tegen deze besmettelijke ziekte.De pilletjes dienden ertoe om gedachtenstromen in werking te zetten, en om mensen bewust te laten nadenken over hun koopgedrag. In de stoet bevonden zich ook twee koopzieke consumenten op een bakfiets, die met bontjas, mobiel en een heleboel verzamelde spullen om zich heen, hun rol zeer goed vertolkten.
De actie werd georganiseerd door Milieudefensie-Utrecht, in samenwerking met niet-winkelaars. Ook het Landelijk Hogeschool en Universitair Milieu Platform was met drie mensen vertegenwoordigd.
De actie in Utrecht was een week gepland vóór de Internationale Niet-Winkeldag, om mensen alvast hierop te attenderen. De Utrechtse actie was niet gepland op de Niet- Winkeldag zelf, zodat mensen zich niet 'betrapt' of aangevallen hoefden te voelen omdat ze aan het winkelen waren. De actie was vooral bedoeld om mensen meer dier-, mens- en milieuvriendelijk te laten kopen; kort gezegd: bewuster.
De actie werd georganiseerd door Milieudefensie-Utrecht, in . samenwerking met niet-winkelaars. Ook het Landelijk Hogeschool en Universitair Milieu Platform was met drie mensen vertegenwoordigd.
De Utrechtse activisten kwamen Via deze website
Het consuminderonderzoek was een leuke manier om met mensen in contact te komen. In 2001 zijn er meer dan vijftig, in 2002 meer dan zestig mensen kort geïnterviewd. In 2002 zegt 80 procent van de mensen alleen te winkelen als ze echt iets nodig hebben. Nog t meer (82 procent) denkt wel eens na over de herkomst van de producten l die men koopt en over de omstandigheden waaronder die zijn ) gemaakt. Deze percentages liggen hoger dan in 2001 (respectievelijk 63 en 52). De enquête laat tevens zien dat men winkelen steeds minder leuk lijkt te gaan vinden (45 procent in 2002 ten opzichte van 32 procent in 2001 antwoordt 'nee' op de vraag of ze winkelen leuk vinden). 60 procent denkt dat reclame hun koopgedrag beïnvloed (cijfers uit 2001 en 2002).
Aandacht van de pers was minder dan in 2001; er werd kort aandacht aan besteed door de regionale radio en tv. Tips voor wie volgend jaar ook zo'n actie wilt voeren:
Meer informatie of wil je in 2003 meedoen?
Neem contact op met:
Milieudefensie-Utrecht
Contact: Diny T. (06-14784604)
Tot volgend jaar !
Menu | Omhoog | KOOP NIETS! | Internationale Niet-Winkeldag |