KOOP NIETS! | Internationale Niet-Winkeldag |
Naast de enorme bedragen die worden besteed aan de promotie van onduurzaam gedrag, stellen we vast dat de sensibilisering voor een duurzamer gedrag nauwelijks van de grond komt. Het Belgische federale plan Duurzame Ontwikkeling stelt heel wat doelstellingen voorop, waarbij sensibilisatie naar een breed publiek via ondermeer de massamedia essentieel is. Om een breed publiek te bereiken, moet men beroep doen op alle massamedia, van commerciële televisiezender tot dagblad. Dit vergt heel wat financiële middelen. En die zijn momenteel niet beschikbaar voor 'duurzame boodschappen'.
Eén van de mogelijkheden om meer ruimte te scheppen voor objectieve informatieberichten over duurzame ontwikkeling is het invoeren van een speciale belasting op reclame. Op lokale schaal bestaat zoiets wel in vele Belgische gemeenten, maar radio en televisie, kranten of tijdschriften die op grotere schaal verspreid worden, vallen uit de boot. Met de inkomsten verkregen uit de belasting, kan een fonds worden opgericht, dat enkel zou dienen voor de promotie van 'duurzame ontwikkeling' (concreet : allerhande sensibiliseringscampagnes zoals die zijn aangekondigd in het federale plan duurzame ontwikkeling).
Een belasting van bijvoorbeeld vijf procent op de totale uitgaven voor reclameberichten, had in 2000 kunnen leiden tot een bedrag van E 90,5 miljoen, dat op een zinvolle manier in informatie over duurzame ontwikkeling geïnvesteerd had kunnen zijn. Op die manier betalen diegene die aanzetten tot onduurzaam consumptiegedrag (steeds meer) voor 'reclame' voor duurzamer consumptiegedrag.
Bond beter Leefmilieu Vlaanderen, Tweekerkenstraat 47, 1000 Brussel. Tel. 02/2821737. Fax 02/2305389
Menu | Omhoog | KOOP NIETS! | Internationale Niet-Winkeldag |