Menu KOOP NIETS!    Internationale Niet-Winkeldag

Liever kunst op straat dan commercieel geblaat

In de Amsterdamse Raadhuisstraat hebben jongeren op Niet-Winkeldag een steigerreclame van Apple bedekt met een schildering van honderd vierkante meter. Motto: Liever kunst op straat dan commercieel geblaat. De actie is een intiatief van de acctiegroep De Wereld Is Niet Te Koop. De actie is uitgevoerd door een klimteam als statement tegen de oprukkende commercialisering van onze steden.

(c) foto Thomas Schlijper In een verklaring zegt 'De Wereld is Niet Te Koop':
Deae actie is enerzijds een boodschap aan de gemeente, reclame-exploitanten en vastgoedeigenaren: wij hebben liever kunst op straat dan commercieel geblaat. Anderzijds is het een boodschap aan het publiek: steigerreclames zijn niet vanzelfsprekend. De publieke ruimte is van iedereen, en hoeft niet gedomineerd te worden door grote merken die we al vaak genoeg tegen het lijf lopen in de winkel of op tv.
Met deze actie tonen wij dat creativiteit, sociale evenementen en het verbeteren van het straatbeeld geen vrijgevigheid van bedrijven en marketeers nodig hebben. Het kunstwerk is door jongeren gemaakt met weinig meer dan creatieve lust, een paar potten verf en de wil om hun eigen openbare ruimte te definiëren.

De aktie vindt plaats ter gelegenheid van twee gebeurtenissen:

En verder: Ook in de toekomst zal De Wereld Is Niet Te Koop actie blijven voeren tegen reclame en andere uitwassen van de commercialisering van onze wereld. Van de overheid verwachten wij dat ze grenzen stelt aan reclame in de openbare ruimte en meer ruimte creëert voor niet-commerciële, kunstzinnige uitingen. Het publiek roepen we op om zijn ongenoegen op niet-vernielzuchtige, creatieve wijze te uitdrukking te brengen. Je kunt je eventueel bij ons aanmelden om met ons samen adbusts te bedenken en uit te voeren.

Website: www.anderewereld.nl

Menu | Omhoog KOOP NIETS!    Internationale Niet-Winkeldag