Menu | KOOP NIETS! | Internationale Niet-Winkeldag |
Liever kunst op straat dan commercieel geblaat
In de Amsterdamse Raadhuisstraat hebben jongeren op Niet-Winkeldag een steigerreclame van Apple bedekt met een schildering van honderd vierkante meter. Motto: Liever kunst op straat dan commercieel geblaat. De actie is een intiatief van de acctiegroep De Wereld Is Niet Te Koop. De actie is uitgevoerd door een klimteam als statement tegen de oprukkende commercialisering van onze steden.In een verklaring zegt 'De Wereld is Niet Te Koop':
Deae actie is enerzijds een boodschap aan de gemeente, reclame-exploitanten en vastgoedeigenaren: wij hebben liever kunst op straat dan commercieel geblaat. Anderzijds is het een boodschap aan het publiek: steigerreclames zijn niet vanzelfsprekend. De publieke ruimte is van iedereen, en hoeft niet gedomineerd te worden door grote merken die we al vaak genoeg tegen het lijf lopen in de winkel of op tv.
Met deze actie tonen wij dat creativiteit, sociale evenementen en het verbeteren van het straatbeeld geen vrijgevigheid van bedrijven en marketeers nodig hebben. Het kunstwerk is door jongeren gemaakt met weinig meer dan creatieve lust, een paar potten verf en de wil om hun eigen openbare ruimte te definiëren.
- Uiteindelijk wordt alle reclame betaald door de consument. Voor vele producten zijn de marketingkosten hoger dan de productiekosten. Het betalende publiek mag daar grenzen aan stellen, al is het maar symbolisch.
- De agressieve promotie van 'merken', 'lifestyles' en 'imago's', leidt ertoe dat ons het zicht ontnomen wordt op de schoonheid van het gewone, gratis leven. De schijn van gladde, irreële reclamebeelden dreigt de realiteit steeds verder te vervalsen. Wij verzetten ons tegen het bombardement van commercieel schijngeluk en kiezen voor de volle werkelijkheid.
- Hoe mooi of humoristisch reclame ook kan zijn, de commercie mag niet bepalen wat we zien. De openbare ruimte is niet voor bedrijven om er reclame te maken, maar voor ons allemaal. We roepen daarom iedereen op om al dan niet aanstootgevende reclame te vervangen door eigen creativiteit.
De aktie vindt plaats ter gelegenheid van twee gebeurtenissen:
- elke laatste zaterdag van november is (wereldwijd) Niet-Winkel-Dag, waarbij wordt opgeroepen die dag niets te kopen. Met kunst in plaats van reclame, dragen we hieraan bij.
- Daarnaast vindt van 26-28 november in de Amsterdamse Beurs van Berlage het eerste Nederlands Sociaal Forum plaats, een ontmoetingsplek voor andersglobalisten uit heel Nederland. Deze bijeenkomst met een hoog informatie- en netwerk-gehalte, willen we zichtbaar maken voor het publiek.
En verder: Ook in de toekomst zal De Wereld Is Niet Te Koop actie blijven voeren tegen reclame en andere uitwassen van de commercialisering van onze wereld. Van de overheid verwachten wij dat ze grenzen stelt aan reclame in de openbare ruimte en meer ruimte creëert voor niet-commerciële, kunstzinnige uitingen. Het publiek roepen we op om zijn ongenoegen op niet-vernielzuchtige, creatieve wijze te uitdrukking te brengen. Je kunt je eventueel bij ons aanmelden om met ons samen adbusts te bedenken en uit te voeren.
Website: www.anderewereld.nl
Menu | Omhoog KOOP NIETS! Internationale Niet-Winkeldag