Consuminderkrant 2000 |
KijkdoosIn Arnhem liep tijdens de laatste Niet-Winkeldag een vrouw rond met een prachtig ingepakt cadeau, dat een kijkdoos bleek te zijn. Zij nodigde voorbijgangers uit om eens te kijken wat er achter een mooi cadeau schuil kan gaan, zoals bio-industrie en kinderarbeid. Heel veel mensen wilden in de doos kijken.Fun zonder shoppen'Funshoppen' is winkelen als vrije-tijdsbesteding. Alsof er niets beters te doen is! Sjoelen, een boek lezen of een spelletje spelen - volop alternatieven voor winkelen waren er op Niet-Winkeldag 1999 op de Piazza in Eindhoven. Zo'n vijftien mensen verbeeldden het tafereel, met een reuze-poster van de Niet-Winkeldag op de achtergrond. ,,We oogstten verwonderde blikken'', vertelt Mieke Boskman uit Eindhoven, ,,en dat was een leuke aanleiding voor een praatje''. Kinderen vermaakten zich intussen uitstekend met stoepkrijt.Jongeren in Hilversum markeerden in het centrum een 'koopvrije zone'. Daar vertoonden jongleurs hun kunsten en konden omstanders genieten van de 'Niet-Winkel-blues'. Gratis? Daar zit wat achter!Iets gratis weggeven? Dat doe je niet zomaar, daar moet wat achter zitten. Jongeren van de jongerenorganisatie Dwars ervoeren in 1999 in Den Bosch het wantrouwen van voorbijgangers.Zo'n tien jongeren hadden een kraampje ingericht, waar ze van alles gratis weggaven. Dat was hun manier om te protesteren tegen de consumptiecultuur waar alles om geld draait. ,,Niet iedereen begreep het'', vertelt Jan Sikon van Dwars. Het kostte moeite om alles kwijt te raken. Misschien zou het makkelijker gegaan zijn als de Bossche jongeren alles voor geld hadden verkocht. ,,Want nu vertrouwden sommige mensen het niet, bang dat er een addertje onder het gras zat''. |
Rust eens uit!Consumeren kan vermoeiend zijn. Sjouwen door de stad met volle tassen, wachten in de rij voor de geldautomaat, wachten in de rij voor de kassa, uitpakken, en achteraf nog het gesjouw met volle vuilniszakken.
Onthaastingsbank In Bilthoven had de Milieugroep een prachtige huiskamer ingericht in winkelcentrum De Kwinkelier. De huiskamer was opgetuigd met leuzen en slogans. Er waren prikborden met consumindertips. Nadat de regen was gestopt bood het tafereel een levendige aanblik. Koningin op een bakfiets Niet-Winkelaars in Den Haag beeldden die rust wel heel origineel uit. Medewerkers van Emmaus Den Haag hadden op een bakfiets een complete huiskamer ingericht, met een luxe fauteuil, een gezellig tafeltje met een kleedje en een vaas bloemen, opgefleurd met ballonnen en een paar grote Niet-Winkeldagposters. Judith Lorand, geschminkt met blozend rode wangetjes en uitgedost met een prachtige hoed, had plaatsgenomen in de fauteuil en liet zich de hele middag als een koningin door de Haagse binnenstad rondrijden. Haar geglimlach en gewuif leidde tot soortgelijke reacties van de mensen op straat. ,,Het was fantastisch, verbluffend'', zo liet ze na afloop weten. ,,We hebben echt heel veel mensen bereikt. Velen vroegen spontaan om informatie en veel mensen hadden al over de Niet-Winkeldag gelezen of op de radio gehoord. De 'stoet' werd begeleid door anderen die strooifolders en 'gelukdoosjes' uitdeelden, met daarin een klavertje-vier bolletje. 'Wat doen die mensen raar!'Straattheater is een onmisbaar onderdeel van de Niet-Winkeldag. De koopgekte wordt daarbij zo sterk uitvergroot, dat het voor de omstanders glashelder is: die mensen doen raar!Niet-Winkelaars in Gouda trokken vorig jaar door de binnenstad met een afgeladen winkelwagentje. Borden verklaarden waar het om ging: werk harder, werk langer, verdien meer, consumeer-meer-meer. De kibbelende vrouwen die luidkeels verkondigden wat ze nog allemaal wilden kopen, trokken veel aandacht, evenals de heer met reuze-creditcard, die klaagde dat hij dat allemaal moest betalen. Alle voorbijgangers keken naar hen. Zij kregen desgevraagd een pamflet, een cadeau-vrijstellingscertificaat of een Consuminderkrant. De koopgrage vrouwen waren trouwens wel schor geworden. Amazing Discovery In Nijmegen voerden drie jongeren een Amazing Discovery Show op, een parodie op hetgeen 's nachts te zien is op de commerci¨le tv-zenders. Ze verkochten Niets, Lucht en Liefde. De voorbijgangers begrepen het direct. Er was veel publiek, hoewel sommige mensen bang waren te blijven kijken, omdat ze vreesden in het theater betrokken te worden. De reacties waren doorgaans ge‹nteresseerd en positief, vertelt Martijn Bakker uit Nijmegen. |
menu | top | dDH |