[dDH] [Menu]  Consuminderkrant 2000

Consuminderkrant


Koop niets!

Een nieuw product verovert de markt: het product Niets! Er is veel vraag naar Niets. Miljoenen Nederlanders hebben Niets nodig! Het nieuwe product is nu verkrijgbaar voor een aantrekkelijk prijs: je krijgt Niets voor niets. De toepassingsmogelijkheden zijn legio. Niets geeft ruimte in huis, vraagt geen onderhoud, hoeft niet verzekerd te worden en verbruikt geen energie. Het geeft zelfs energie, want voor Niets gaat de zon op!

Niets is beter. Koop Niets!


Consuminderen is
de nieuwe trend

Consuminderen is de nieuwe trend! Steeds meer mensen ervaren, dat de kwaliteit van het leven niet schuilt in het bezit van veel spullen. Genoeg is genoeg en geluk is gratis!

Wereldwijd is het eind november Internationale Niet-Winkeldag (Buy Nothing Day). Het is een protestdag van consumenten tegen de consumptiecultuur, die hen steeds meer nieuwe spullen opdringt.
Op zaterdag 25 november gaat Koning Klant in staking. Een vrolijk meisje met lege handen is het symbool. ,,Ik heb alles al''. staat op haar T-shirt. Tevreden zijn met wat je hebt schept ruimte voor werkelijk belangrijke dingen: meer sociale contacten en meer vrije tijd, een schoon milieu, frisse lucht en meer natuur. En consuminderen geeft landen in het Zuiden meer kansen, zodat ook zij kunnen delen in de welvaart.

Kiezen

Vooral in economisch rijke landen, zoals de Verenigde Staten, Canada, Nieuw-Zeeland en steeds meer Europese landen, wordt Niet-Winkeldag gevierd als feestdag van mensen die zich bevrijd hebben uit het keurslijf van het consumentisme, waarin het leven slechts om meer, sneller, groter en nieuwer lijkt te draaien. Het gevolg van zo'n hebberige leefstijl is stress, waardoor je nauwelijks nog een gezinsleven overhoudt en niet meer toekomt aan een goed boek, filosofische gesprekken met goede vrienden, een potje schaken of zomaar een paar dagen niks doen, ontspannen, onthaasten...
Juist die leuke, sociale en gezellige dingen die kleur geven aan het leven, zijn niet te koop! Ze zijn gratis, en voor iedereen bereikbaar. Het is een kwestie van kiezen.

Niet meer maar beter

De Niet-Winkeldag ondersteunt de omslag van meer naar beter. Niet steeds maar nieuwe en snellere spullen blijven kopen en oude, vaak nog goede, spullen weggooien. Maar duurzame producten aanschaffen, die gerepareerd kunnen worden. Genieten van wat je hebt, in plaats van te treuren om wat je nog niet hebt. In plaats van 'ik heb er keihard voor gewerkt, dus ik heb recht op leuke dingen', kun je er ook voor kiezen wat korter te gaan werken. Zo ontstaat er ruimte voor andere leuke dingen, die geen geld kosten, maar tijd. En tijd kun je zelf maken!

Consuminderen in leuk!

De Niet-Winkeldagcampagne is vrolijk en optimistisch, maar de ondertoon is serieus. Want de overconsumptie in het rijke deel van de wereld gaat niet alleen ten koste van ons eigen welzijn, maar ook ten koste van het milieu en van een eerlijker verdeling op wereldschaal. Maar dat betekent niet dat consuminderaars steeds lopen te piekeren over wereldproblemen. Want consuminderen is vooral leuk. Als je er eenmaal mee begint, gaat het na verloop van tijd vanzelf. En naarmate meer mensen zich een ander, duurzamer, consumptiepatroon eigen maken, zullen de gevolgen daarvan op wereldschaal niet uitblijven. Mensen en landen die bij de huidige scheve verdeling voortdurend aan het kortste eind trekken, krijgen eindelijk de kans om eerlijk te delen in alles wat de aarde ons te bieden heeft. Bij consuminderen vaart iedereen wel!

De Canadese reclamemaker Ted Dave riep in 1992 de eerste Buy Nothing Day uit, als een min of meer persoonlijk initiatief. Sindsdien is zijn oproep voor een jaarlijkse protestdag tegen de consumptiecultuur overgenomen in tal van landen over de hele wereld. Aan u de keus om mee te doen!


Zaterdag 25 november

Internationale Niet-Winkeldag

Wat heb jij gekocht? Oh, niets! De Internationale Niet-Winkeldag wordt dit jaar voor de zesde keer in Nederland gevierd. Wereldwijd is het de negende Buy Nothing Day.
Niet-Winkeldag is vooral een symbolische dag. De initiatiefnemers verwachten niet dat er op 25 november niet meer gewinkeld zal worden. En de campagne richt zich ook niet tegen winkeliers. Doel van de dag is vooral om de westerse consumptiepatronen aan de orde te stellen. Want dat we met elkaar veel te veel consumeren is inmiddels wel duidelijk. Dat kan ook anders: minder spullen, maar van een betere kwaliteit!
'Genoeg is genoeg!' is het motto van de Niet-Winkeldag. Hoeveel 'genoeg' precies is bepaalt ieder voor zichzelf. De Niet-Winkeldag wil ‚‚n dag per jaar een ander geluid laten horen dan wat de reclame ons 365 dagen per jaar toeschreeuwt. Aan de lokroep 'koop meer' voegen consuminderaars slechts één woord toe: Waarom?


In deze krant

Waarom een Niet-Winkeldag?

Welvaart maakt niet gelukkig

Rust eens uit!
Over acties op Niet-Winkeldag

Oud cadeau weer nieuw
Waarom nieuw gekocht? Alles is er al!

De wereld is van iedereen
Over ongewenste effecten van consumptie

Consumeren - iedereen doet 't

Kopen. kopen, kopen!
Want de economie moret groeien!

Zuinigheid met Stijl
Consuminderen thuis

Genoeg!
Het beste zit in jezelf

Milieudefensie
De afvalhopen groeien

Werelddelen
Genoeg voor iedereen

The Bet
Jongeren wedden met de regering

Emmaus
Een patroon van vrijheid

Alternatieve Konsumentenbond
Consument heeft invloed!

Kerk en Milieu
Goed leven, beter leven

LETSLAND
Ik heb alles al!

Omslag
Afkicken van de koopverslaving

Strohalm
Meer kopen, toch consuminderen

Colofon

BUY NOTHING DAY
In tientallen landen is het op 24/25 november Buy Nothing Day!

Wat vinden winkeliers ervan?

De Niet-Winkeldag is niet tegen winkeliers gericht. De dag is een protestdag tegen de westerse consumptiecultuur. In een tijd dat alles in het teken staat van kopen, consumeren, weggooien en weer nieuw kopen, stellen de mensen die de Niet- Winkeldagcampagne voeren de vraag 'waarom?' En ze wijzen op de gevolgen van die consumptiecultuur voor het milieu en de verdeling tussen arm en rijk.
Veel winkeliers blijken begrip te hebben voor dat verhaal. Ze knikken instemmend, maar voegen er dan aan toe 'maar ik moet aan het eind van de maand wèl de huur betalen'.

Alles mag!

'Je mag tegenwoordig niks meer vanwege het milieu. Nou mag je ook al niet meer winkelen.' Af en toe hoor je die klacht van mensen die voor het eerst over de Niet-Winkeldag horen. Daarom nog even voor alle duidelijkheid: alles mag! Beschouw de Niet-Winkeldagcampagne als een uitnodiging om kennis te nemen van een nieuwe leefwijze. Deze krant biedt volop suggesties voor iedereen die zelf gewoon prettig wil leven en dat anderen ook gunt. Niet de beperkingen staan voorop, maar de mogelijkheden. Het zou jammer zijn om die kansen onbenut te laten. Kiest u maar, u bent immers baas over uw eigen leven!


menu | top | dDH