Consuminderkrant 2000 |
Voor een eenvoudige, sobere levensstijl. Onze planeet en haar bewoners zijn er bij gebaat dat wij in het rijke westen meer bescheidenheid in acht nemen inzake onze consumptie. Medewerkers van de stichting Zuinigheid met Stijl geven lezingen en cursussen door het hele land. Daarnaast zijn er zes boeken uitgegeven over het onderwerp. Ook werkt de stichting mee aan het blad Genoeg. Stichting Zuinigheid met Stijl, Buys Ballotstraat 27-B, 2563 ZH Den Haag, Tel./fax 070-3616826. E-mail . Internet: www.zuinigst.nl. Dit kunt u doen
|
Actief consuminderen in eigen huisSinds november 1991 consuminderen mijn man en ik. Dat heeft veel opgeleverd. Eerst losten we het continu krediet af, daarna begonnen we flink te sparen. Maar wat belangrijker was, we ontdekten dat een eenvoudiger levensstijl aangenamer en rustiger was. En dat in een tijd dat iedereen klaagt over druk, druk, druk en stress. Dat besloten we 'aan de grote klok' te hangen.Door Hanneke van Veen We gaven vijf jaar de Vrekkenkrant uit, schreven diverse boeken, gaven cursussen en lezingen. Daarnaast talloze interviews voor kranten en bladen, radio- en tv-programma's. Onze boodschap was vooral bedoeld voor mensen die genoeg hadden van overconsumptie. Die reageerden in grote getale, maar we bleken ook een heel andere groep aan te spreken: mensen met uitkeringen, kleine inkomentjes en... schulden. Geld en milieu Soms hoor je dat zuinig (lees goedkoop) leven slecht is voor het milieu. Niet elke bezuiniging is goed, maar het grootste deel is prima: energiebesparing, iets lang gebruiken, iets helemaal niet kopen, hergebruiken, ruilen, repareren etc. Goedverdienende, hoogopgeleide mensen hebben vaak wel hun mond vol over het milieu, maar vervuilen veel meer dan mensen die minder kunnen uitgeven. Als iemand haar schulden weet weg te werken door anders in te kopen en te koken (f 1 per persoon voor een lekkere, gezonde warme maaltijd is mogelijk) dan is dat geweldig. Haar veroordelen omdat ze geen biologische groenten koopt of scharreleieren, vinden wij ongepast. Mensen die zichzelf zo weten te redden verdienen applaus. Boodschappen zonder luxe larieDit jaar verscheen bij uitgeverij Zuinigheid met Stijl het boek Aldi Klanten. De schrijvers van het boek vinden, dat het taboe op winkelen bij goedkope winkels als Aldi, Zeeman, Lidl en Wibra maar eens doorbroken moet worden.Door Hanneke van Veen en Rob van Eeden Het boek Aldi Klanten kreeg veel aandacht in de pers. Een Belgisch blad kopte 'Van schaamte tot hype' en de Volkskrant meldde: 'Aldi is een heuse cultzaak geworden.' Aldi Klanten, over een consequent eenvoudige supermarkt. Uitgeverij Zuinigheid met Stijl, Den Haag 2000. 128 pag. ISBN 90-74613-04-7. Prijs f 19,90. |
menu | top | dDH |