[dDH] [Menu]  Consuminderkrant 2000

Logo Zuinigheid met Stijl

Voor een eenvoudige, sobere levensstijl. Onze planeet en haar bewoners zijn er bij gebaat dat wij in het rijke westen meer bescheidenheid in acht nemen inzake onze consumptie.

Medewerkers van de stichting Zuinigheid met Stijl geven lezingen en cursussen door het hele land. Daarnaast zijn er zes boeken uitgegeven over het onderwerp. Ook werkt de stichting mee aan het blad Genoeg.

Stichting Zuinigheid met Stijl, Buys Ballotstraat 27-B, 2563 ZH Den Haag, Tel./fax 070-3616826. E-mail . Internet: www.zuinigst.nl.


Dit kunt u doen

  • Leef zuinig en gezond, het hele jaar rond
  • Word baas in eigen portemonnee
  • Laat je niet gek maken
  • Koop alleen dat, waar je echt niet buiten kunt
  • De ultieme besparing: niet kopen



Actief consuminderen in eigen huis

Sinds november 1991 consuminderen mijn man en ik. Dat heeft veel opgeleverd. Eerst losten we het continu krediet af, daarna begonnen we flink te sparen. Maar wat belangrijker was, we ontdekten dat een eenvoudiger levensstijl aangenamer en rustiger was. En dat in een tijd dat iedereen klaagt over druk, druk, druk en stress. Dat besloten we 'aan de grote klok' te hangen.

Door Hanneke van Veen
(Zuinigheid met Stijl)

We gaven vijf jaar de Vrekkenkrant uit, schreven diverse boeken, gaven cursussen en lezingen. Daarnaast talloze interviews voor kranten en bladen, radio- en tv-programma's. Onze boodschap was vooral bedoeld voor mensen die genoeg hadden van overconsumptie. Die reageerden in grote getale, maar we bleken ook een heel andere groep aan te spreken: mensen met uitkeringen, kleine inkomentjes en... schulden.
Op onze cursussen kwamen 'vertegenwoordigers' uit beide kampen. Dat gaat bijzonder goed samen trouwens. De verleiding om te kopen om 'erbij' te horen speelt voor beide categorieën. En iedereen wil geld graag 'onder controle' krijgen. Met ons boek Je geld of je leven (net uit in goedkope pocketeditie, ISBN 90-5831-041-8) blijkt dat wel degelijk mogelijk. Met dat boek en een beetje discipline kan je leren sparen en vervolgens je dromen realiseren.

Geld en milieu

Soms hoor je dat zuinig (lees goedkoop) leven slecht is voor het milieu. Niet elke bezuiniging is goed, maar het grootste deel is prima: energiebesparing, iets lang gebruiken, iets helemaal niet kopen, hergebruiken, ruilen, repareren etc. Goedverdienende, hoogopgeleide mensen hebben vaak wel hun mond vol over het milieu, maar vervuilen veel meer dan mensen die minder kunnen uitgeven. Als iemand haar schulden weet weg te werken door anders in te kopen en te koken (f 1 per persoon voor een lekkere, gezonde warme maaltijd is mogelijk) dan is dat geweldig. Haar veroordelen omdat ze geen biologische groenten koopt of scharreleieren, vinden wij ongepast. Mensen die zichzelf zo weten te redden verdienen applaus.


Boodschappen zonder luxe larie

Dit jaar verscheen bij uitgeverij Zuinigheid met Stijl het boek Aldi Klanten. De schrijvers van het boek vinden, dat het taboe op winkelen bij goedkope winkels als Aldi, Zeeman, Lidl en Wibra maar eens doorbroken moet worden.

Door Hanneke van Veen en Rob van Eeden
(Stichting Zuinigheid met Stijl)

Het boek Aldi Klanten kreeg veel aandacht in de pers. Een Belgisch blad kopte 'Van schaamte tot hype' en de Volkskrant meldde: 'Aldi is een heuse cultzaak geworden.'
In het boek staan de klanten van Aldi centraal. Gelukkig zijn er al veel mensen die zich niet langer schamen om in die zogenaamde armeluiswinkel te kopen. De producten hebben er andere namen en liggen niet prachtig uitgestald, maar staan gewoon in dozen en kratten op de grond. Toch is de kwaliteit minstens zo goed als in de gewone supermarkt. Als je bij AH voor een gemiddeld pakket levensmiddelen honderd gulden neertelt, kost hetzelfde bij Aldi ongeveer 65 gulden.
Dat prijsverschil is mogelijk door het unieke Aldi-concept dat in alles eenvoudig en sober is. Wat dat betreft is het een echt 'vrekkige' winkel. Het assortiment is er niet groter dan de vaste 750 producten, tegenover vijftien- tot vijfentwintigduizend bij de grotere supermarkten. Er is geen luxe verlichting, er zijn geen acties, bonnetjes en klantenkaarten. Geen kinderbios en geurpalen en geen gratis kopje koffie. En dat zie je terug in de lage prijs. Aldi Klanten laat zien dat de producten uit dezelfde fabrieken komen als waar de andere supermarkten inkopen. Aldi-artikelen doen het dan ook vaak goed in allerlei consumententesten.
Aldi wordt uitsluitend vergeleken met andere 'gewone' supermarkten en niet met natuurvoedingswinkels en reformhuizen. Want dan zou je appels met peren vergelijken. Door bepaalde producten te kopen bij Aldi, Lidl of Basismarkt kun je behoorlijk wat besparen. Daarmee kan je bijvoorbeeld een biologisch groentenabonnement nemen, groene stroom kopen, toiletartikelen bij de Body Shop of geschenkartikelen bij Fair Trade winkels.

Aldi Klanten, over een consequent eenvoudige supermarkt. Uitgeverij Zuinigheid met Stijl, Den Haag 2000. 128 pag. ISBN 90-74613-04-7. Prijs f 19,90.

menu | top | dDH