Consuminderkrant 2000 |
Omslag, Werkplaats voor Duurzame Ontwikkeling, is een onafhankelijke basis-organisatie, die initiatieven neemt en ondersteunt die bijdragen aan een kleurrijke, duurzame wereld. De kernwoorden van Omslag zijn vrede, werk, cultuur, milieu, economie en solidariteit. Op die terreinen valt er veel werk te verzetten. Gelukkig zijn er al veel mensen en organisaties die daarmee bezig zijn. Omslag probeert hier zo mogelijk ondersteunend in te werken en mensen met elkaar in contact te brengen. Daarbij is Omslag ook steeds op zoek naar het 'grote verhaal', dat de verschillende activiteiten met elkaar verbindt. Omslag introduceerde in 1995 de Niet-Winkeldag in Nederland en werkt sindsdien aan de verbreding daarvan. Het tweemaandelijks blad ZOZ (tijdschrift voor doen-denkers) speelt in dat werk een sleutelrol. Omslag, Dit kunt u doen
|
Afkicken van de koop-verslavingWaarom kopen we van alles massaal zoveel? Worden we gelukkiger door al die spullen, of zijn we verslaafd geraakt aan kopen?Door Marta Resink Mahatma Gandhi heeft veel wijze woorden gesproken. En hij leefde er ook naar, althans voor zover mij bekend. Een van zijn meest indringende en confronterende uitspraken vind ik: 'De aarde kan genoeg bieden voor ieders behoefte, maar niet voor ieders hebzucht'. Die woorden zitten ergens in een hoekje van mijn hersens, waarschijnlijk vlak naast de plek waar mijn geweten nestelt. En van tijd tot tijd is daar een hamertje actief. Bijvoorbeeld op momenten dat ik me realiseer dat ik weer eens iets heb gekocht waarvan ik me, eenmaal thuisgekomen, afvraag waarom ik dat nou zo nodig moest kopen. Iedereen doet 't Ik zou me kunnen troosten met de gedachte dat vrijwel iedereen zich van tijd tot tijd 'verliest' in consumeren en dat ik me, met mijn kritische en milieubewuste levenshouding, over mezelf niet zo druk hoef te maken. Maar zo snel ben ik niet tevreden. Het is te simpel om mijn eigen gedrag te bagatelliseren en zo mijn verantwoordelijkheid te ontlopen. Als iedereen dat zou doen (want ieder kan voor zichzelf voldoende verzachtende omstandigheden aandragen), zou er volstrekt niets veranderen in ons gezamenlijke consumptiegedrag. Techniek lost niets op Ook het milieu heeft danig te lijden onder de gevolgen van onze consumptiedrift. De keuze voor andere, milieuvriendelijker producten all‚‚n zal die problemen niet oplossen. En wat knappe koppen ook bedenken aan technologische 'oplossingen' voor de gecreëerde milieuproblemen, het blijven lapmiddelen, die onze consumptiedrift alleen maar blijven voeden met nog betere, snellere, milieuvriendelijkere producten. Veel eenvoudiger is: minder spullen kopen en de kwaliteit van het leven weer centraal stellen, boven kwantiteit. Duurzaamheid in plaats van wegwerp. Menselijkheid in plaats van spullen. Spullen-maatschappij Ooit had ik een 'goeie' baan met een riant inkomen. Mijn partner ook en we leefden er goed van. Alles ging op. Aan spullen. Na acht jaar zijn we uit elkaar gegaan. We waren niet gelukkig met elkaar. Ondanks al die spullen. |
menu | top | dDH |